Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
PRIORITNÍ OSA 3: ROVNÝ PŘÍSTUP KE KVALITNÍMU PŘEDŠKOLNÍMU, PRIMÁRNÍMU A SEKUNDÁRNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ
Specifický cíl 3.1: IP 1 Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ
■ Typy podporovaných aktivit
Zvýšení podílu vzdělávacích organizací s vyšší kvalitou
Zajištění kvalitní metodické, pedagogicko-psychologické a asistenční podpory pedagogickým i dalším pracovníkům a rodičům dětí v předškolních zařízeních
Navázání spolupráce pedagogů MŠ, ZŠ, pracovníků pedagogicko-psychologického poradenství, dalších odborníků a rodičů dětí z MŠ pro zajištění snazšího přechodu dětí na ZŠ
Zlepšení kompetencí pracovníků zařízení pro předškolní vzdělávání
Zvýšení počtu učitelů a dalších pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání, kteří prohloubili či rozšířili své znalosti a dovednosti
■ Příjemci podpory
školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšších odborných škol, vysoké školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace
Specifický cíl 3.2: Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
■ Typy podporovaných aktivit
Zavedení a rozšíření postupů a nástrojů individuální podpory pedagogů
Zvýšení podílu pedagogů schopných přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých žáků
Zvýšení podílu organizací, ve kterých se zlepší kvalita vzdělávání ke KK
Zvýšení kvality a efektivnosti systému pedagogicko-psychologického poradenství
Zvýšení počtu pedagogických pracovníků, kteří v praxi uplatňují nově získané kompetence k inkluzivnímu vzdělávání
Využití ICT technologií a on-line vzdělávání, včetně propojování výuky s informálním učením, zejména pro zavedení a rozvoj postupů a nástrojů individuální podpory žáků a diferenciace výuky
Podpora rozvoje KK žáků i pracovníků v zájmovém a neformálním vzdělávání
■ Příjemci podpory
školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšších odborných škol, vysoké školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace
Specifický cíl 3.3: Rozvoj systému strategického řízení a hodnocení kvality ve vzdělávání
■ Typy podporovaných aktivit
Zvýšení kompetencí pracovníků veřejné správy, zřizovatelů, ředitelů a pedagogů pro využití monitoringu a hodnocení jako nástrojů pro řízení změn a podporu dalšího rozvoje
Vytvoření uceleného rámce standardů, monitorování a hodnocení všech prvků systému
Zavedení hodnocení, které bude zahrnovat jak sumativní, tak formativní složky
Nástroje pro zvýšení míry spolehlivosti a spravedlnosti hodnocení žáků pedagogy
■ Příjemci podpory
školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšších odborných škol, vysoké školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace
Specifický cíl 3.4: Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků
■ Typy podporovaných aktivit
Rozvoj systému hodnocení a řízení kvality VŠVU
Zvýšení kompetencí budoucích pedagogických pracovníků, aby byli připraveni pro rozvíjení potenciálu každého dítěte a žáka
Vytvoření sítí fakult a ostatních vzdělávacích institucí a organizací pro přípravu a realizaci vzdělávacích programů
Spolupráce ŠVU a dalších vzdělávacích organizací v oblasti zavádění průřezových témat ve výuce/studiu, která vedou k rozvoji KK
Redukce obtíží nastupujících učitelů v adaptační fázi jejich pedagogického působení
Rozvoj lidských zdrojů ŠVU – posílení pedagogické kompetence pracovníků ŠVU
Rozvoj pedagogického a didaktického výzkumu
■ Příjemci podpory
školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšších odborných škol, vysoké školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace
Specifický cíl 3.5: Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce
■ Typy podporovaných aktivit
Zvýšení zájmu dětí a žáků o studium technických a přírodovědných oborů a motivace uplatnit toto vzdělání na trhu práce.
Posílení kreativity, manuální zručnosti a vztahu k přírodě a technice předškolních dětí.
Rozšíření polytechnického vzdělávání, zvýšení kvality polytechnického vzdělávání na ZŠ, SŠ, VOŠ
Zvýšení spolupráce škol a zaměstnavatelů při realizaci vzdělávání.
Rozšíření spolupráce mezi školami vzájemně a mezi školami a dalšími vzdělávacími zařízeními a organizacemi.
Zvýšení kapacity i kvality kariérového poradenství.
Rozvoj předpokladů odborných škol realizovat vzdělávání dospělých.
■ Příjemci podpory
školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšších odborných škol, vysoké školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace
Specifický cíl 3.1: IP 2 Kvalitní podmínky pro inkluzivní vzdělávání
■ Typy podporovaných aktivit
Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků rozpoznat potřeby a potenciál každého dítěte nebo žáka a realizovat podpůrná opatření k jeho rozvoji
Transformace systému pedagogicko-psychologického poradenství tak, aby byl zajištěn jednotný přístup k těmto službám v rámci ČR a došlo k posílení spolupráce poradenských zařízení se všemi relevantními partnery
■ Příjemci podpory
běžné školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšší odborné školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace, vysoké školy
Specifický cíl 3.1: IP 3 Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání
■ Typy podporovaných aktivit
1) Zejména v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami:
Zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro každé dítě nebo žáka
Zvýšení počtu proinkluzivně nastavených běžných škol a školských zařízení
Podpora zájmového a neformálního vzdělávání v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami
Zvýšení počtu dětí ohrožených školním neúspěchem v účasti na kvalitním předškolním vzdělávání
Zlepšení postojů pedagogických pracovníků, ale i veřejnosti k možnostem společného vzdělávání dětí a žáků, kteří žijí v odlišných sociálních kontextech.
2) V rámci celé České republiky:
Rozšíření opatření pro snížení rizika předčasného ukončování vzdělání u žáků z cílové skupiny zejména prostřednictvím podpory těchto žáků do běžných mateřských a základních škol a dále v době přechodů mezi stupni vzdělání
Posílení kompetencí pedagogických pracovníků pracovat se sociokulturním kontextem dětí a žáků, v oblasti pedagogické diagnostiky a práce s heterogenní skupinou
Zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti specifik práce s romskými dětmi a žáky a dětmi cizinců
Vyšší míra začleňování dětí a žáků z cílové skupiny do již existujícího zájmového a neformálního vzdělávání, včetně prázdninových programů
Podpora rodinného prostředí a prevence odchodů dětí a mládeže ohrožených rizikovým chováním do ústavní nebo ochranné výchovy a transformace prostřednictvím zvýšení kvality péče, profesionality a mezioborové spolupráce v zařízeních ústavní výchovy.
■ Příjemci podpory
běžné školy hlavního vzdělávacího proudu a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání, zájmového, základního a středního uměleckého vzdělávání a vyšší odborné školy, další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit, orgány státní správy a samosprávy, včetně jejich svazků nebo sdružení a jimi zřízené a podřízené organizace, vysoké školy