Klíčová oblast změny je zaměřena v prvé řadě na řešení některých příčin nezaměstnanosti absolventů v Královéhradeckém kraji. Předpokladem pro kvalitní vzdělávání na všech stupních vzdělávací soustavy je jeho důsledné propojení s praxí a reálným životem, odpovídající materiální zázemí ve vzdělávacích institucích a motivovaní a profesionálně zdatní učitelé a další zaměstnanci. V regionu stejně jako v celé České republice existuje nepoměr mezi počtem míst na středních školách a počtem uchazečů o studium střední školy, který způsobuje celkový nárůst uchazečů o maturitní obory (potažmo absolventů maturitních oborů) na úkor uchazečů o obory s výučním listem (potažmo absolventů oborů s výučním listem). Je potřeba se zaměřit na výraznější přiblížení praktické výuky konkrétního oboru reálné praxi, aby absolventi jednotlivých oborů mohli být bez jakýchkoliv prodlev okamžitě využitelní v praxi. Příkladem takové snahy je podpora vzniku nového středoškolského textilního oboru, který přinese zásadní změnu ve spolupráci školy a zaměstnavatelů. Umožňoval by uvést do života prvky duálního systému a připravovat absolventy přesně pro potřeby firem. V současné době je tedy nezbytně nutné zapojit zaměstnavatele do spolupráce již se základními školami (dále ZŠ) a poté i se středními a vysokými školami. Motivace žáků ke studiu oborů požadovaných trhem práce by měla přicházet právě od zaměstnavatelů a samozřejmě i profesně zdatných kariérových poradců. Cílem je podporovat obory vzdělání, jejichž absolventi chybí na trhu práce, zaměřovat se na okamžitou praktickou uplatnitelnost absolventů a rozvíjet spolupráci škol se zaměstnavateli (např. částečný přesun výuky do prostor podniků a firem, exkurze a stáže pro pedagogy i žáky) z důvodů přiblížení odborného vzdělávání žáků reálné praxi. V tomto směru je potřebné zvýšit úroveň a efektivitu kariérového poradenství, aby konkrétní obor studovali vždy jedinci s odpovídajícími schopnostmi, předpoklady a zájmy. V současné době se na národní úrovni velmi intenzivně řeší začlenění žáků hendikepovaných do běžného vyučovacího procesu. Neméně důležitá je však kvalifikovaná a systematická práce s dětmi a žáky nadanými a mimořádně nadanými s cílem maximálního využití jejich potenciálu. Z toho důvodu je cílem Královéhradeckého kraje podporovat školy, pedagogy a další aktéry, kteří mají zkušenosti tohoto typu, a aktivity, které vedou k dosažení maxima potenciálu nadaných či mimořádně nadaných dětí a žáků. V co největší míře je třeba zavést a podporovat v primárním a sekundárním školství systém identifikace talentovaných jedinců a péče o ně. Cílovým stavem je situace, kdy veřejná správa průběžně mapuje potřeby firem v regionu, celkovou situaci na trhu práce a získává zpětnou vazbu na kvalitu absolventů. Vzdělávací soustava spolupracuje se zaměstnavateli a přizpůsobuje v maximální možné míře profil absolventa požadavkům trhu práce. Především v primárním a sekundárním školství je zaveden systém identifikace a práce s talenty, včetně rozvoje osob provádějících kariérní poradenství. Je nastaven systém dalšího vzdělávání pro pracovníky ve školství s důrazem na kooperaci s firmami. Pro efektivní implementaci RIS3 v Královéhradeckém kraji je zajištěn chod Rady pro výzkum, vývoj a inovace Královéhradeckého kraje, výkonné jednotky RIS3 a jejího RIS3 týmu a také podnikatelských inovačních platforem.
Klíčová oblast změn C: Rozvoj lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace |
|||
Strategické cíle v klíčové oblasti změn C: - strategický cíl C.1. Zvýšit kvalitu absolventů a pedagogů
|
Indikátory strategických cílů/klíčové oblasti změn: Míra nezaměstnanosti absolventů středních a vyšších odborných škol Míra nezaměstnanosti absolventů vysokých škol |
||
Strategický cíl C.1. Zvýšit kvalitu absolventů a pedagogů Veřejná správa průběžně mapuje potřeby firem v regionu, celkovou situaci na trhu práce a získává zpětnou vazbu na kvalitu absolventů s důrazem na technické a přírodovědné obory. Vzdělávací soustava spolupracuje se zaměstnavateli a přizpůsobuje v maximální možné míře profil absolventa požadavkům trhu práce. Především v primárním a sekundárním školství je zaveden systém identifikace a práce s talenty, včetně rozvoje osob provádějících kariérní poradenství. Je nastaven systém dalšího vzdělávání pro pracovníky ve školství s důrazem na kooperaci s firmami. |
|||
Specifické cíle |
Indikátory specifického cíle |
Typové aktivity/projekty/operace |
|
Specifický cíl C.1.1. Posílit kvalitu absolventů počátečního vzdělávání s důrazem na technické/ přírodovědné obory a popularizační aktivity |
|
|
|
Specifický cíl C.1.2. Posílit spolupráci vzdělávacích institucí s podnikatelským sektorem |
|
|
|
Specifický cíl C.1.3. Zavést systém péče o talenty v počátečním vzdělávání |
|
||
Specifický cíl C.1.4. Posílit kvalitu pedagogů |
|
||
Strategie a národní dokumenty, z nichž jsou strategické a specifické cíle čerpány: Komplexní studie progresivních odvětví Královéhradeckého kraje v oblasti výzkumu, vývoje a inovací Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Královéhradeckého kraje 2016-2020 Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji Národní výzkumná inovační strategie pro inteligentní specializaci České republiky (NRIS3) |
|||
Podmínky a bariéry realizace intervencí v této klíčové oblasti změn: Ochota vzdělávacích institucí, firem a organizací trhu práce spolupracovat na smysluplných aktivitách reagujících na potřeby firem (Pakt zaměstnanosti Královéhradeckého kraje) Zájem žáků a studentů o technické a přírodovědné obory Existence příkladů dobré praxe ve firmách a výzkumných organizacích, které lze popularizovat Zájem firem účastnit se výuky v sekundárním a terciérním vzdělávání Začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do pracovního procesu Zvyšování kvality výuky Implementace moderních nástrojů pro zefektivnění výuky a zvyšování motivace pedagogů a žáků K lepšímu využití potenciálu vzdělávacího systému v Královéhradeckém kraji budou vytvořeny dvě stěžejní strategie, a to pro oblast digitalizace vzdělávání a pro práci s nadanými dětmi a žáky. V oblasti digitalizace předpokládáme cíleně zaměřené vybavení škol, popřípadě dalších institucí, softwarem a hardwarem, a to s aktivním zapojením a podporou ze strany zaměstnavatelů v regionu. Dále předpokládáme posun směrem k efektivnějšímu způsobu vyučování s využitím zkušeností z ostatních evropských zemí (Finsko, Slovensko) a prostřednictvím kvalitnější motivace a vzdělávání pedagogů. |